Klanttevredenheidsonderzoek 2025
Beste patiënten,
Een tijd geleden hebben wij een klantentevredenheidsonderzoek laten uitvoeren voor onze praktijk door Feeddex. Hierbij hebben jullie ons een 7,2 gegeven waar wij heel erg blij mee zijn.
Als pluspunten kwamen onder andere naar voren:
- goede bereikbaarheid van de praktijk
- assistentes hebben voldoende tijd/luistert goed en aandachtig
- ook de huisarts heeft voldoende tijd/luistert goed en geeft begrijpelijke informatie over de situatie van de patiënt
- er is vertrouwen in de deskundigheid van de huisarts
- het aanvragen van herhaalmedicatie gaat gemakkelijk
- er wordt goede voorlichting gegeven over werking en bijwerkingen van de medicatie.
De punten waar onze praktijk minder goed op scoorden zijn:
- de privacy: vanuit de wachtkamer zijn de gesprekken aan de balie te horen
- telefonische bereikbaarheid van de praktijk
- informatie over omgaan met gegevens in patiëntendossiers
- medicatie die niet op voorraad is
- mogelijkheid tot een persoonlijk gesprek in een aparte ruimte
- vragen naar bijwerkingen van medicijnen en/of gewenst resultaat van medicijnen
- controle op medicijngebruik door apothekersassistentes
Het punt privacy kwam ook bij eerdere klanttevredenheidsonderzoeken naar voren. Daarom hebben wij toentertijd in de hal/wachtruimte informatie opgehangen: wil iemand graag een persoonlijk gesprek in een aparte ruimte, dan kan deze persoon dit altijd aangeven bij ons. Ook vragen we zo nodig of iemand liever even in een andere kamer verder wil praten. Aan de uitslag van het onderzoek is naar voren gekomen dat deze mogelijkheid toch niet goed bekend is en hierdoor niet of te weinig gebruikt wordt. Mocht u een gesprek willen in een aparte ruimte i.p.v. de balie, dan mag u dit zeker aangeven.
Volgens de landelijke huisartsenvereniging is de norm (6 uur) voor onze telefonische bereikbaarheid van 7,5 uur per dag op orde. Echter kunnen wij ons voorstellen dat u voor het telefonisch maken van een afspraak (tussen 8.00-10.00 uur) en voor het opvragen van uitslagen of voor antwoord/advies n.a.v. van een vraag (tussen 11.00-12.00 uur) langere tijd in de wacht staat voordat u een assistente aan de lijn krijgt. Deze tijden zijn piekmomenten omdat er dan veel mensen bellen. Wij zijn ons hiervan bewust en zijn een aantal jaren geleden begonnen met: uw zorg online. Hiervoor kan iedereen boven de 16 jaar zich aanmelden via een app. Met deze app kunt u:
- online een afspraak maken
- vragen stellen aan de huisarts
- herhaalrecepten aanvragen
- inzage hebben in uw gegevens over uw gezondheid
Door het gebruiken van deze mogelijkheid hopen we minder lange wachttijden aan de telefoon te kunnen realiseren. Ook kan deze app 24-uur per dag gebruikt worden waardoor u buiten openingstijden makkelijk een afspraak bij ons kunt maken of een vraag kunt stellen.
Wij gaan zorgvuldig om met de gegevens in uw patiëntdossier. Iedere medewerker heeft een geheimhoudingsplicht. We werken met speciaal beveiligde ICT. Uw gegevens worden niet gedeeld met anderen zonder uw toestemming.
Tegenwoordig zijn er helaas heel veel medicijnen slecht leverbaar. Dit is een landelijk probleem zoals ook al veel in de media te horen en te zien is geweest. Hier kunnen wij helaas ook niet heel veel aan veranderen. Ons advies is om op tijd nieuwe medicatie aan te vragen bij ons en niet te wachten tot de laatste strip. Hierdoor proberen wij tekorten bij de patiënt tegen te gaan. Ook hebben wij meer medicatie op de plank liggen om bij nood toch iets te kunnen meegeven. Helaas zal het steeds vaker voorkomen dat er medicatie omgezet moet worden naar een andere sterkte, merk of naar een heel ander medicijn. Mocht dit laatste aan de orde zijn dan is dit natuurlijk altijd in overleg met de huisarts of specialist.
U mag er vanuit gaan dat bij elk medicijn dat de apothekersassistente voor u klaarzet een controle is geweest. De apothekersassistente die het in de computer verwerkt en klaarmaakt zal o.a. letten op wisselwerkingen met andere medicijnen, doseringen, eventuele allergieën en of iemand een ziektebeeld (contra-indicatie) heeft waarbij een medicijn niet goed past. Bij twijfel wordt altijd overlegd met de huisarts of specialist. Medicijnen die voor de eerste keer meegegeven worden, voor kinderen zijn of medicijnen uit bepaalde geneesmiddelengroepen worden altijd door een extra assistente voor afgifte gecontroleerd. Daarnaast is er nog een “eindedagcontrole” door de huisarts van alle medicatie die die dag verwerkt is. Hierdoor mag u ervan uit gaan dat u veilig uw medicatie kunt gebruiken.
Wij willen graag blijven verbeteren, mocht u nog opmerkingen of verbeteringen voor ons hebben dan horen wij dit graag.
Met vriendelijke groet,
Het team van huisartsen en apotheek Reitdiep
Publicatiedatum: 17-06-2025